0561 - 615 138Oranje Nassaulaan 51, 8471 LL Wolvegadirectie.zuid@comprix.nl

Vandaag was het dan zover.....
Groep 1 en 2 op stap naar Appelscha.

Bij aankomst werden wij direct welkom geheten door een mevrouw uit vroegere tijden. Zij vertelde dat wij terug in de tijd gingen en in een school van vroeger kwamen.

De kinderen mochten een plekje zoeken en een pet en sjaaltje om doen. Hierdoor leken ze ook een beetje op kinderen van vroeger. Met een echte "strenge" meester van vroeger werd de start van een schooldag van vroeger nagespeeld.
Het leesplankje werd geoefend, met oude schoolplaten werden dieren en vogelsoorten geleerd.

Hierna werd het spel: " Het is kletspraat" gespeeld.
Er werd een voorwerp van vroeger aan de kinderen getoond. Daarna kwamen er drie personen die iets over dit voorwerp vertelden. 1 persoon sprak de waarheid. De andere twee vertelden kletspraat. De kinderen moesten raden wie er de waarheid sprak.

Aansluitend werd er verteld over de huizen van vroeger.
Het turf steken werd besproken en geoefend. Hierna moesten de kinderen aan de "waterkant" gaan staan en turf doorgeven. De turf werd op een boot gelegd en werd naar de wal getrokken. De kinderen deden dit super knap.

De interactieve voorstelling werd buiten afgesloten.
Op de speelberg. Hier zijn vroeger veel feestelijke activiteiten georganiseerd.

Gelukkig liet het weer het toe om heerlijk buiten te lunchen.

Met een volle buik konden we weer terugrijden naar Wolvega.
We kijken terug op een gezellige en leerzame dag.

De leerlingen en het team van Dalton obs Zuid willen heel graag de chauffeurs bedanken die het uitje mede mogelijk hebben gemaakt. Top!!

Meer foto's staan op SocialSchools.

Geplaatst op: 10 Maart 2023